Associationen på Lidl

Två företeelse löper in i varandras banor, det kallas väl för en association. Och jag drabbas av en när jag står inne på Lidl Folkungagatan och tappar tidsuppfattningen. Jag handlar inte så ofta på Lidl, men jag har varit på olika Lidl under olika perioder, så jag får för mig att året är 2010 och jag besöker Lidl Ljura med en barnvagn sökande efter inlagda vitlöksklyftor, eller 2007 och jag vandrar genom gångarna på Lidl Ektorp för att köpa croissanter som blir spröda efter några minuter i ugnen. Lidl ser alltid ut som Lidl. Lidl är en konstant. Men det är inte jag, varför minnena separerats från varandra, sorterade efter mina åldrar. Tanken leder vidare till den annonserade associationen, väckt av ett barnprogram jag såg kvällen innan, där den ”franske” tv-kocken Bon stöper ljus (med kanelbullar som doftelement), varpå jag tänker på livet som en stöpningsprocess, att vi tillförs nya lager hela tiden och att de inte syns, förrän de gör det och då har vi inte sett hur förändringen pågått hela tiden, skikt för skikt, fastän vi var med, tänker jag en lördag på Lidl som 34-årig tvåbarnspappa på jakt efter diskmaskinstabletter.

2 reaktioner till “Associationen på Lidl

    1. Vi kommer att stå på Lidl om tjugo år och tänka samma sak, om vi har tur. Lidl kommer däremot alltid vara Lidl med billigt godis och udda chips.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.